A túrázás remek időtöltés, akár egyedül, akár családdal, vagy baráti körben űzi azt az ember. Sok munkahely csapatépítő tréning keretében is szervez kerékpártúrákat. Ennek keretében akár a saját bringáddal is mehetsz, vagy bérelhetsz egyet a túra idejére. Az alábbiakban a túrázásra alkalmas bringákról adunk átfogó képet.
Az e-bike egy olyan kerékpár, amit egy akkumulátorral hajtott elektromotorral egészítettek ki, amely a tekerés közben rásegít. Ezek a típusok azonban nem motorok, tehát önmaguktól nem mennek, csak akkor működik, ha tekered a bringát. A rásegítés 4-5 fokozatban állítható, így még a legmeredekebb emelkedőket is át tudod tekerni könnyűszerrel.
Az ebike-ok nagyon hasznosak, hiszen így az is részt tud venni a túrán, aki egyébként vagy nem sokat teker, vagy a kora, vagy egészségi állapota miatt már nem szeretne, vagy nem képes hosszabb távú erőkifejtésre. Az e-bike-ok az akkumulátor teljesítménye miatt véges erőforrással rendelkeznek, de általában még dombos viszonyok között is 80-100 km-t minden további nélkül teljesítenek.
Milyen típusú kerékpár számít optimálisnak?
Jó, ha legalább 2×10-es váltórendszerrel (optimális a 3×9/10) van felszerelve. A széles áttételtartományra az emelkedők miatt van szükség. Egy egysebességes fixivel, vagy egy háromsebességes agyváltóval szerelt városi bringával sem itthon, sem Olaszországban, vagy Ausztriában nem fogsz tudni túrázni.
Az ideális kerékpártípusok a cross, fitnesz, trekking, és a cyclocross bringák, mivel ezek többnyire 3×9/10-es váltórendszerrel, nagyméretű kerekekkel (28-as) és országútra, illetve döngölt földutakra is alkalmas gumikkal vannak szerelve.
Ezt a kerékpártípust a nagyon gyors haladásra, kifejezetten sportolásra, versenyzésre tervezték. Minden alkatrésze a gyorsaságot szolgálja. A 28-as, nagy átmérőjű kerekek nagynyomású (8-10 bar), keskeny (21-25 mm) gumikon futnak. A kormánya hajlított, ez az ún. koskormány, amely képes biztosítani a minimális légellenállású testtartást. Vázgeometriája a gyorsaságot szolgálja elsősorban, és nem a kényelmet. Tengelytávja rövid, a váza könnyített, nagyon kecses biciklitípus.
Az országúti kerékpárok esetében nagyon fontos a könnyűség, ezért a tömeg csökkentésére való törekvést minden alkatrészén érezni (általában emiatt nagyon drága, hiszen a könnyű, de erős alkatrészeket minden sportban a magasabb árfekvésben találjuk meg). Váltórendszere (általában 2×10,11 sebesség) nagy szintkülönbségek megtételére és hosszú túrák teljesítésére teszi alkalmassá, többnyire azonban csak szilárd burkolaton (esetenként erősen döngölt földutakon) tud hasznos útitárs lenni.
A cross kerékpárok aránylag új fejlesztésűek, valójában a túrakerékpár egy sportosabb változatai. Hasonlóan néz ki, mint egy trekking kerékpár, azonban kényelmi kiegészítők (sárvédő, csomagtartó, stb.) nincsenek rajta. A kerékmérete 28-as (akár az országútinak, vagy a túrakerékpárnak), ami a gyors haladást és a terepakadályokon való zökkenőmentes áthaladást könnyíti meg. Általában keskenyebb gumikkal vannak felszerelve, mint a ballonos MTB, vagy trekking kerékpárok, a futófelületük is simább, nem bütykös, jellemzően inkább országútra valók.
Általában 3×9 váltással felszereltek, tehát széles terepviszonyokon (nagy emelkedő, lejtő) használhatóak. Sokkal sportosabb (néha még a geometriája is) a túrabiciklinél. Az első teleszkóp jellemzően itt is zárható, de ez nem annyira a kényelmes túrázók körében szempont, sokkal inkább a sportosabb felhasználóknak lényeges.
A cyclocross kerékpár az összes típus közül a legfiatalabb, csak a közelmúltban fejlesztették ki a MTB és az országúti keveréséből. Ahol az országútit már nem szívesen használnád, vagy egyáltalán nem is tudnád használni (pl. a döngölt murvánál durvább terepen), azonban a táv megtételéhez szükséges a jó hajtáshatékonyság, ott tökéletes választás. A bicikli vázgeometriája a gyors haladást biztosító országúti mintájára készült (a kormánya is azonos, hajlított koskormány), viszont erőteljesebb, gumija szélesebb és terepmintázatú, hogy bírja a terepet. A kerékátmérője 28-as, éppúgy, mint az országúti bringáké, de kényelmi funkciók egyáltalán nincsenek, szemben a terepen használt MTB-kal, mint pl. a teleszkóp. A fékrendszere általában tárcsa- vagy V-fék. Mindezen okoknál fogva, ha valaki az országúti bringák testhelyzetét szereti és megszokta a hatékony hajtást, ez a bringa hosszabb távú túrázásra is remekül alkalmas, hiszen jól elboldogul a murvás utakon is, a rücskös gumi pedig az aszfalton is jól gurul, igaz, nem olyan hatékonyan, mint a sima társai.
Magas építésű, rendkívül kényelmes, hosszútávú túrákra kifejlesztett vázgeometria jellemzi. Ennél a típusnál a kulcsszó a kényelem. A kereke 28-as, tehát nagy átmérőjű, csak kis mértékben ballonos, aránylag keskeny (az MTB-okhoz képest is), a kisebb gördülési ellenállás miatt szilárd burkolatra tervezett, mintás gumikkal ellátott típus. A kormánya magasan van és hajlított, ami segíti a kényelmes ülőhelyzetet. Általában fel van szerelve csomagtartóval, láncvédővel, és az egész vázszerkezete erősebb, robosztusabb, mint a cross kerékpároké.
Elsősorban aszfaltra tervezték ezt a típust, de döngölt murvás utakon is megállja a helyét. Többnyire 3×9-es váltóval felszerelt, a kényelmet biztosító teleszkópot elől találjuk. Egyaránt optimális kirándulásra és túrázásra is – ez a típusú bringa igazi igásló, a lehető legokosabban kifejlesztett kompromisszum jellemzi. Hátránya ugyanakkor az előnye is, nagyobb emelkedőkön, vagy jelentősebb lejtőkön nem igazán jól használható, kevésbé jól irányítható a magas építésű vázgeometriából és a kényelmes üléspozícióból fakadóan. Tehát ezekben az extrémebb helyzetekben nem igazán hatékony. Ráadásul igen nehéz erősebb felépítése miatt. Könnyű, gyors túrákra a sok kényelemi elem következtében kevésbé alkalmas, de ha valaki ezt szokta meg, nem fog neki gondot okozni.
Az MTB kerékpárokat kifejezetten terepre tervezték, ott is elsősorban a felfelé mászásra, vagy éppen a gyors lefelé száguldásra. Ennek ellenére idehaza nagyon sokan (egyébként tévesen) egyfajta általános kerékpárként használják (aszfalton, országúton, földúton). Azzal mindenképpen tisztában kell lenni, hogy ezeket a típusú bringákat nem huzamosabb aszfaltos túrázásra tervezték.
A vázgeometriájuk még csak-csak megfelelne a célnak – főleg az összteleszkópos típusok kényelmével összehasonlítva -, a MTB hosszabb távon nem kényelmes aszfaltos úton a felfelé haladáshoz tervezett geometriája, a vastag, bütykös gumik, és az általános 26-os méretű kerekek miatt. A kis sebességre való váltásoptimalizálás miatt aszfalton nem lehet velük olyan jól haladni.
Az országúti kerékpár kényelmesebb változata a fitnesz bringa. Általában egyenes (vagy minimálisan hajlított) kormánya van a kényelem miatt, így nem szükséges annyira előrehajolni, ezáltal a haladás és a kényelem közötti megfelelő kompromisszumot sokak számára ez a típus jelenti. Többnyire az országúti bringákon megszokott alkatrésztípusok találhatók rajta. Ezt a típust leginkább sportolásra fejlesztették ki (ahogy arra a neve alapján következtethetünk is), de 3×9-es váltórendszerének köszönhetően túrákon való használatra is alkalmassá válik. Ugyan használata a murvás, vagy döngölt földúton a keskeny és nagynyomású, sima gumik miatt macerásabb, ha valaki a kisebb komfortot szereti, és megfelelő, defektállóbb gumival a murván is elboldogul, akkor a túrákra ez a típus is megfelelő.
Jelen cikkünkben a különböző kerékpártípusokat csak nagy általánosságban tekintettük át, a mélyebb ismerkedéshez böngéssz a webáruházunkban, vagy látogass el az Óbudán, a Vihar utcában található szaküzletünkbe, ahol eladóink igyekeznek majd mindenben a segítségedre lenni, hogy a számodra leginkább megfelelőbb bringát megtaláld a túrázásokhoz.
Gravel kerékpárral nem ér véget a túra az erdő bejáratánál, mint az országúti esetében, és nem is csak ott kezdődik, mint a montiknál. A gravel egy igazi mindenes, egy túrakirály. Sokféle terepen elboldogul, remekül pakolható, mégis könnyű. Merev villás, de mégsem kényelmetlen, mert a villa vagy az egész kerékpár karbon. Kétféle áttételezési irány figyelhető meg: a montisabb, mászós, alacsonyabb végsebességű, és az országútira hasonlító, magas végsebességet kínáló, de hegymenetben több erőt igénylő változatban. Népszerűek az elöl egy fogaskerékkel rendelkező kivitelek, de vannak első váltó kialakításúak is. Koskormány a tempó miatt kell rá.