Korábbi cikkemben kitértem rá, új világot fedezek fel a Berguson Kerékpár jóvoltából. Autós szemmel ez egy teljesen új élet. Nem utolsó sorban kellően elpuhultam, mert a sportolás valahogy kimaradt az életemből. Ezzel a “kezdőcsomaggal” komoly kihívásokra számítottam, és kicsit aggódtam is, hogy ebből mi lesz. Dehát egy pedelec-el ez elvileg gyerekjáték, mondták!
AZ ELSŐ TEKERÉS
A beszerzés másnapján neki is láttam az első túrámnak. Két választásom volt, hogy kerékpárra pattanva a könnyebb irányba, a központba indulok el, ami lejtmenettel indul, vagy felfelé az emelkedőn, természetjárással kezdünk. Logikus, hogy felfelé indulok, hisz amikor már a várakozások szerinti lábgörcseim is csatlakoznak a kirándulásomhoz, akkor csak könnyedén megfordulok, és hazagurulok. Úgyhogy sisak fel, kesztyű fel, táska a hátra, és indulhat a tekerés.
Némi rutin kell az elinduláshoz
Kisebbfajta vígjáték kerekedett. Házban bent a bringa. Felöltözök, majd a táskába szükséges dolgok be. Táska fel, hogy tudjam a bringát tolni. Kapunál állva leesik, jah, a kulcs a táskában. Táska le, kulcs elővesz, kapu kinyit. Bringát félig lógó táskával a kapun kiszerencsétlenkedni, utána bezárni, újra felöltözni. Majd felpattanok a bringára, amikor észre veszem, hogy a mobilom a megszokott farzsebben nem annyira bringa kompatibilis. Táska le, mobil elrak, táska fel, mehetünk. Az már most körvonalazódik, hogy a “2db kulccsal (kapu + kocsi) kibattyogunk, és a teli zsebből mindent kirakunk az anyósülésre ” jellegű hozzáállás nem bringás.
PEDELEC AVAGY E-BIKE – AZ ÉN MEGMENTŐM
Szakmai segítőm helyes döntése miatt, egy elektromos rásegítésű kerékpárt, azaz pedelec-et kaptam indulásnak, abból is egy a Berguson Kerékpárbolt által túratrekking kategóriába sorolt járművet. Imádom a technikai kütyüket, úgyhogy nagy izgalommal indultam neki, mert azt hallottam, hogy ebbe így talán nem fogok belerokkanni. Nem bicikliztem hosszú évek óta, ezért az ehhez szükséges izmok átmozgatásához kellett egy kis idő, és mivel az elektromotor segít benne, hogy ne legyen ez túl nagy igénybevétel, így kifejezetten kényelmes volt ezt megélni. Emelkedőn felfelé, könnyed tekeréssel viszonylag jó tempóban tudtam haladni, így élménnyé vált a mozgás. 10 km-es lett az első kör, amiből kb 3 volt a visszafelé gurulás, de számomra ez korábban elképzelhetetlen távolság volt. Annyira belelkesedtem, hogy a délután folyamán megismételtem.
A következő hét minden napja kerékpározással folytatódott, nagyságrendileg napi 20 kilométerrel, és egyre kisebb fokozaton segített az elektromotor. Kezdetben a harmadik és egyben legnagyobb fokozat segítségét vettem igénybe, de ahogy az izmaim kezdtek hozzászokni, egyre lejjebb vettem a teljesítményt. A negyedik nap után ezt meg is éreztem, mert a lábamban gyakorlatilag egy állandó fáradtságérzet volt. Annyira élveztem a tekerést, hogy észrevétlenül hajszoltam bele magam egy olyan helyzetbe, amit a testem már nem tolerált. Érdemes ezért hallgatni az okosokra és a fokozatosság elvét akkor is követni, ha ez látszólag könnyű, és nem kihívás, mert később az izmaink úgyis kinyilvánítják a nemtetszésüket.
A TÚRATREKKING PEDELEC MIRE JÓ?
A túratrekking kerékpárokat túrázásra, kirándulásra találták ki, ezek magas építésű és jól felszerelt kerékpárok. Jellemzőjük a csomagtartó, a láncvédő, kényelmes hajlított kormány. Elsősorban szilárd burkolatú útfelületre készítették fel, így kevéssé ballonos, inkább vékony és hosszanti futóbordával ellátott gumikkal szerelik. Ez nagy segítség a könnyű és gördülékeny haladásban, ahogy a 29-ces átmérőjű kerekek is. Ehhez társul a Shimano Steps rendszer, ami a híres gyártó belépő-szintű pedelec rendszere. A felszereltség részét képezi egy kilométeróra, távolságmérővel, átlagsebesség-mérővel, napi számlálóval, maximum sebességjelzővel, mely visszajelzést ad az akkumulátor töltöttségéről, és az éppen aktuális hajtási energiáról is. Hatótáv visszajelzése részletesen jelzi, hogy a rásegítés 3 különböző szintjének használatával mennyi van hátra. Ez a hatótáv akár 170 km is lehet, de jószerivel én a legmagasabb üzemmódban használtam, ahol a teljes töltöttség 88 km-t jelez. Szintén a rendszer része a LED-es lámpa elöl-hátul, így nem kell külön töltögetni, ami nagyon barátságos dolog.
Egyik nap az ismerősömmel indultunk neki egy egyszerűbb sík útvonalon, ahol nagyon látványos tapasztalatot gyűjtöttem. A szélesebb “mountainbike-os” terepgumik, és az olcsóbb kategóriájú kerékpár nagy hátrányban van egy mai modernebb kétkerekűvel szemben. A sík úton a guruláskor ég és föld volt a különbség. Amíg nekem néha kellett tekernem egyet-egyet az elfogyó lendület pótlására, addig a régebbi kerékpárt folyamatosan kellett hajtani, hogy viszonylag állandó sebességet tudjon tartani, még a beszélgetős tempó mellett is.
Összessegeben az a benyomásom, hogy ez a bringa tényleg egy aszfaltos felületű burkolatra kiránduláshoz való, a terep útvonalak, amikre elkeveredtem, oda szélesebb gumik kellenének. Viszont a Velence körbe túrára tökéletes választás, valószínüleg meg is próbálkozom vele valamikor.
Látogassatok el a Berguson Kerékpár weboldalra vagy keressétek őket fel személyesen, ha bármilyen kerékpárral kapcsolatos kérdés merülne fel!
Többi tartalom: AutósBlogger.hu