Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a kerékpárpiac 2020-ban összeomlott. Sosem láttunk ennyi csalódott vevőt üres kézzel távozni, és sosem adtunk még el ennyi kerékpárt egyidőben.
Elég furcsa kijelentések ezek így együtt, és szeretném kicsit kifejteni nektek, miért kellett 2020-ban olyan sokat várni a bicajra, miért kellett annyi kompromisszumot megkötni, ha mégis szerettél volna bicajozni, és miért lesz ez még inkább így 2021-ben.
Az úgy volt, hogy…
Az időrendi megközelítés nem megkerülhető, ezért kezdjük egészen 2019-végén, amikor a Népi Kínában már tombolt valami furcsa, új betegség, de nekünk ez még csak egy egzotikum volt a híradóból és az internetről. Mindenki azt gondolhatta, hogy volt itt már madárinfluenza, meg sertésinfluenza, ez is majd egyszer csak elmúlik.
Hát nem múlt el. Annyira nem, hogy magyarországnyi területeket zártak le a hatóságok hermetikusan, ami megbénította Kína iparának jelentős részét. Annak az iparnak, ami ellátja az általad is ismert és szeretett kerékpármárkákat alkatrészekkel és késztermékekkel. Annak az iparágnak, ami szezonális alapon, leadott előrendelések mentén működik, ez óriási érvágás.
Hogy megy ez?
A kereskedő, azaz a mi Berguson, leadja a rendelését a hazai importőrnek, nagykereskedőnek. Ők ezt továbbítják a gyár felé, és valamikor az ősz végén ott a következő évi teljes rendelésállomány a világ összes kereskedőjétől országonként, régiónként, kontinensenként lebontva a hatalmas, jó panorámával rendelkező, vezérigazgatói tárgyalókban lévő, gigantikus íróasztalokon köt ki. Ott eldönti az igazgatóság, hogy az előrendelések alapján és a növekedés figyelembe vételével a kereskedelmi láncba és raktárra mennyi bicajt kell gyártani a következő évre.
Ezt a rendelést leadják a zömében távol-keleti üzemeknek, akik előállítják a szükséges vázakat, festékeket, fogaskereket, csapágyakat, nyergeket, bowdeneket, teleszkópokat és mindent. Általában Európába csak az alkatrészek érkeznek, az összeszerelés itt történik, legyen szó szinte bármelyik gyártóról. Biztosan vannak kivételek, de a fő csapásirány ez.
Rövidesen kiderült, hogy a lezárások közvetlenül érintik a beszállítói kapacitásokat is, magyarul nincs alkatrész. Levegőből pedig még a legjobbak sem tudnak bicajt előállítani. Elég, ha csak egy kerék, belső gumi vagy egy kormánycsapágy hiányzik, máris nem lehet készre szerelni és az értékesítési láncba terelni az adott kerékpárt. Azaz többezer olyan kerékpárt, amibe pont ez a hiányzó alkatrész kellene.
És akkor kitavaszodott
Március-áprilisban azokhoz a bicajokhoz tudtunk hozzájutni mi kereskedők, amik raktáron lévő alkatrészekből összeszerelhetők voltak. Ezek a biciklik többé-kevésbe emlékeztettek a katalógusban szereplőkre, de lehetett rajta másik lánc, kicsit másik fogaskeréksor is.
Egyértelmű lett tavaszra, még a lezárások előtt, hogy 2020-ban sok bicikli egyszerűen nem fog legyártódni, így eladódni sem a hagyományos csatornákon. Azok sem, amikre mi vettünk fel előrendeléseket. A helyzetet bonyolította a holdújév is, hiába indulthatott volna újra a termelés, jött a többhetes ünnep.
Mire újra indult volna a termelés Kínában, lezárták egész Európát. Ugyancsak hiába készültek el az alkatrészek, és kerültek konténerbe, itt nem volt, aki leszedje a hajóról, karanténozza, felpakolja a kamionra, elvigye a gyárhoz, és végül kész kerékpárt építsen belőle, hiszen mindenki karanténban volt, és a kerékpár összeszerelés nem az a tipikus hómofiszos meló.
Kaptunk ugyan homályos ígéreteket, és némi kerékpár is elő-elő került az importőröktől, amit ki tudtunk szórni, de a keresletnövekedés miatt ez csak percekre volt elegendő. Nem túlzok, több olyan kerékpár is volt, amit a teherautóról adtunk el, a bolt előtt a járdán, mialatt megpróbáltuk bekészletezni. Addig voltak csak a boltban, amíg az első (nálunk egyébként ingyenes) nullszervizt elvégeztük rajtuk a tulajdonos jelenlétében. Olyan volt, mint régen, amikor a pult alól lehetett színes TV-t, meg BMX-et kapni a vasboltban.
Ti pedig csak bringázni akartatok
Közben ömlöttek be a megrendelések az interneten, és személyesen is a boltban. Ennek két fő oka volt. Az első, hogy a nagyobb sportláncok bezárása miatt a náluk meglévő kereslet is a kis kerékpárboltokhoz került át. A másik pedig a kormányzati kommunikáció, akik kerékpározásra bíztatták a lakosságot. Ez a két együttes hatás és a meglévő áruhiány okozta azt a sok csalódott vevőt, akik keserű szájízzel, kerékpár nélkül távoztak. Hiába szerettünk volna, nem tudtunk mindenkinek segíteni.
Az se sokat segített, hogy mire a vásárlók is megérezték, hogy idén nem lesz bicaj, és ezzel voltak tele a fórumok, a Facebook csoportok, az ő szempontjukból logikusnak tűnő, de valójában teljesen szükségtelen lépést tettek közülük, amivel óriási plusz munkát adtak a kerékpár szakmának: elkezdték több helyen megrendelni ugyanazt a bicajt.
Négy-öt-hat bolt is adott le ugyanaznap megrendelést az importőrnek ugyanarra a piros, ugyanazon méretű, típusú bicajra, amiből nyilvánvaló volt, hogy egy bringáról van szó. Informális csatornákon ez ki is derült sok alkalommal. Öt-hat bolt hívta vissza a vevőt, hogy sajnáljuk, de nem tudunk segíteni, esetleg ebből ami a raktáron van, egy mérettel odébb, más színben, kicsit más felszereltséggel. Az ügyesebbek megkötötték a kompromisszumokat, kicsit más felszereltséggel, más színben, adott esetben más márkától is választottak.
Mi itt a Bergusonnál elég nagy saját raktárkészletről dolgozunk, tudtunk ajánlani másik modellt azonos méretben, de ahol nincs ekkora készlet, ott nem tudom, hogy oldották meg ezt.
370-es Euro
Ahogy az új biciklik érkeztek, egy újabb dologgal szembesültünk. 370-es euró árfolyam jelentősen megemelte a 330-cas árfolyamon kalkulált előrendelési árakat. Ez csak önmagában tíz-tizenöt százalék áremelkedés, plusz az adók. Sokan ezt sem tudták elfogadni, de az árrésbe nem lehetett beépíteni.
Most azt hiszed, hogy nem lehet rosszabb, már minden összeesküdött ellenünk és életünk egyik legambivalensebb szezonjának a közepén vagyunk? Tévedsz, a java csak most jön!
Második hullám
Jött a második hullám. És vele együtt mások is. Elvben szeptemberben vége kellett volna legyen a szezonnak, de eddig sohasem látott kereslet élénkülést tapasztaltunk, ami egészen karácsonyig kitartott. De nem csak a készlethiány és a bizonytalan szállítások, a magas euró árfolyam kínozta a piacot, hanem az extrém módon, akár tízszeresére dráguló szállítási, ezen belül konténer-költségek is.
Hogy jön ez ide? Csúszik egyre magasabbra a szemöldököd. Hát úgy, hogy egy konténerben elfér valamennyi cucc. A távolkeleti országokból hatalmas konténerszállító hajókon jön az EU-s kikötőkbe az áru. Egy konténerben lehet lánc, abból tízezres tételben, vagy kerékpárváz, amiből párszázas. Méret és súlyfüggő is. Ha egy konténer 800 dollárért jön ide, akkor a párszáz biciklivázra a konténer árának arányos része rakódik, mondjuk legyen 8-10 dollár bicikli vázanként. De ez az ár már messze nem ennyi, hanem most 2021 elején inkább 3000-4000 dollár egy konténer. Ez bicajonként akár 30-40 dollár (kb 15 ezer forint), csak a váz szállítási költségén. És hol van még a többi alkatrész?
Miért lett ilyen drága a szállítás?
Ez is egy többlépcsős folyamat volt, és a Covidhoz van köze, meg a konténerek forgási sebességének lassulásához. Egyrész kevesebb a kikötői munkás, kevesebb a hajótársaság, kevesebb a hajó, ezért a konténerek tovább állnak az EU és az USA kikötőkben, arra várva, hogy kipakolják őket. És lassabban is kerülnek vissza Kínába, hogy újra megpakolhassák őket. És amire túlkereslet van, annak felmegy az ára, tartja az ősi mondás. Ha most szeretnél időpontot konténerre, talán március áprilisra kapsz is, a tavalyi ár négyszeresén. Tehát a tengeri szállítás jelentősen megdrágult és ezzel együtt le is lassult.
Emelések mindenütt
Ezért a gyárak kénytelenek árakat emelni. A kereskedők drágábban kapják a bicajt, ráadásul a Forint árfolyama is sokat árt ebben. Ez a két hatás együtt akár 30-40% végfelhasználói-áremelkedés is lehet bizonyos típusoknál.
Már most tudjuk, hogy a szezonkezdetre ígért kerékpárok nem mind érkeznek meg, először novemberről, majd januárról volt szó, aztán márciusról, most a „talán május”-nál tartunk. Erre pedig a nyugat-európai keresletnövekedés a válasz, hiszen ott kis túlzással egy nagyobb kerékpárbolt ad el annyit egy drágább márkából, mint itt az egész országban az összes kereskedő azonos időszak alatt. Akkor szerintetek ki fog előbb bicajt kapni?
Ezért kezdtük azzal a cikket, hogy az idei év talán nehezebb lesz ebből a szempontból mint a tavalyi volt. Ha a kereslet a tavalyi szinten marad, és továbbra is a kerékpározás az elsődleges sportolási és közlekedési lehetőség sokaknak a vírus elkerülésére és a hómofiszban felszedett súly ledolgozására akkor így lesz. És erre minden esélyünk megvan, hiszen az uszodák zárva, az edzőtermek is, a jóga se megy. Mi marad? A futás, meg a bicaj.
Ezt a hatást erősíti tovább, hogy mindenhol 5-10 szeres keresletnövekedést jósolnak a kerékpározásra, ami egy évtizedek óta tartó folyamat, és még messze nincs vége. Egyrészt környezetvédelmi okai vannak, másrész a nagyvárosokból egyre jobban kiszoruló fosszlis tüzelőanyagú járművek alternatívái a kerékpárok, ezen belül is az elektromos kerékpárok. Az egészségtudatosság csak erre tesz többszöröző hatást. Nem csodálom, hogy nehéz így kapacitást bővíteni, skálázni a gyártást és tervezni. Ha gyártó lennék, nagy bajban lennék, mert nagy most a bizonytalanság.
Mi reménykedünk, és biciklire ültetünk benneteket
Köszönjük a megtisztelő érdeklődéseteket, és előre elnézést kérünk, ha lassabban, nem a megszokott tempóban és minőségben nyújtjuk a szolgáltatásinkat, de olyan külső körülmények hatnak a munkánkra, amik össz-szakmai szinten okoznak nagyon komoly nehézségeket.
Ezzel együtt reméljük, hogy olyan biciklire fogsz tudni ülni idén, amilyenre szeretnél, és amin jól érzed magad.
Nagy András és Hegedűs-Nagy Zsuzsanna Berguson Kft. tulajdonosok