Tudtad, hogy a gyári felszereléssel vásárolt bringa ára 30%-kal olcsóbb, mint ha saját magad által válogatott kerékpár alkatrészeket szereltetnéd választott bringavázadra? Ez ne vegye kedved tőle, és derítsd ki alábbi cikk segítségével, hogy mit érdemes tudni a kerékpár alkatrészekről!
A váz
Bár kevésbé nevezzük a klasszikus értelemben kerékpár alkatrésznek, váz minden kerékpár alapja, amire a kerékpár alkatrészek épülnek. A váz kialakítása meghatározza, hogy milyen alkatrészeket lehet rátenni: kerekek mérete, villa típusa, fékek típusa és a középcsapágy típusa. A kerékpár vázakról bővebben itt olvashatsz.
A villa
Ami furcsamód a váz egy nem egyértelmű kerékpár alkatrésze: a villa. Míg az országúti kerékpároknál a vázszett részét képezi ez a kerékpár alkatrész (mert színben, kialakításában egységet képez vele), úgy a hegyikerékpároknál és a túrakerékpároknál már nem. Ennek oka az, hogy utóbbiak teleszkópos villát használnak, amiből többféle tulajdonságú kapható, igénytől és felhasználástól függően.
Meghajtásban részt vevő kerékpár alkatrészek
A hajtásrendszer alatt a következő kerékpár alkatrészeket értjük: első és hátsó váltó, váltókarok, hajtómű, lánc és a fogaskoszorú. Ezek a kerékpár alkatrészek segítenek erőnket a kerék megforgatásába vinni, kisebb vagy nagyobb áttétellel, tekerésünket emelkedőn könnyítve, síkon pedig gyorsan haladhatunk. A hajtásrendszer csakúgy, mint sok minden más kerékpár alkatrész, a bicikli jellegétől és felhasználási területétől függ. A hajtóműn 1, 2 vagy 3 lánctányér lehet, a fogaskoszorún 1, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, és újabban 12 fogaskerék kaphat helyet.
Egy speciálisabb váltótípus az agyváltó: ebben az összes fogaskereket a kissé nagyobb hátsó kerékagyban találhatjuk. Ez egy jóval bonyolultabb kerékpár alkatrész, cserébe viszont több előnyével nagyon kedvelt része a városi kerékpároknak. Az agyváltó jellemzően 3, 6, 7, 8 11 és 14 sebességes lehet.
A legjobb kerékpár alkatrész márkák:
- Shimano
- Sram
- Campagnolo
Fékek
Ahogyan a KRESZ szabálya is előírja, a kerékpárokon legalább két, külön működtethető fék szükséges. Jól működő fékek nélkül sose indulj útnak! Ezt érdemes megfogadni, hiszen saját és mások épsége múlik rajta!
A kerékpár fékek fajtái a következők:
- tárcsafék: ennél a kerékpár alkatrésznél a fékpofa egy tárcsát fog meg. Ez a tárcsa a kerékagyra van rögzítve, és azzal együtt mozog. A féktárcsa és a fékpofák nem kedvelik a zsíros dolgokat, még a tapintásból eredő zsíros foltra is érzékeny a fékbetét. A tárcsafék manapság egyre több biciklin található meg, hiszen újabban az országúti szakágban is terjed használata. Két típusa van, a bowdennel és a hidraulikaolajjal működő. A hidraulikus tárcsafék adja a legnagyobb fékerőt. Sáros időben és hosszú lejtőkön mutatkozik meg a legtöbb előnye.
- V-fék: a V-féknél a féktest szemből nézve egy V alakot ad ki, innen kapta a nevét ez a kerékpár alkatrész. Fékpofái a felnit lassítják, és fogják meg. Súlyban könnyebb kerékpár alkatrész, mint a tárcsafék. Hobbi szintű trekkingeken, cross-trekkingeken, városi kerékpárokon és nagyobb gyermekkerékpárokon használják.
- patkófék: szintén felnifék, leggyakoribb felhasználása az országúti kerékpárok kategóriájában van. Néha sportosabb jellegű városi kerékpár alkatrésze.
- cantifék: egy régebbi rendszerű fék ami mára idejétmúlttá vált, bár a cyclocross kerékpárokon még a mai napig kötelező, versenyszabályzatba rögzített alkatrész.
- kontra: a kontrafék a hátsó agyba van integrálva. Nem adagolható a fékerő, a hajtómű hátratekerésekor erősen lefékezi a hátsó kereket. A legtöbbször egy, de néhol két fékkel is ki van egészítve. Városi és gyermekkerékpárokon leggyakrabban használt fékező kerékpár alkatrész.