A régi időkben, ha valaki kerékpárt szeretett volna vásárolni, egyszerű dolga volt, hiszen nem volt nagy választék kerékpárokból a piacon. Ma már mindenféle korosztály, magasság, kerékpározási stílus számára találhatunk külön kerékméretű kerékpárt.
Lássuk, miről is van szó!
-
Gyermek kerékpár méretek
A legkisebbek futó kerékpárjai és pedálos kerékpárjai vázméretben eltérőek, de mégis mindkettő ugyanakkora, 12″-es kerékmérettel rendelkeznek.
Ezt követi a következő kerékpár méret, a 16″-os.
Vázméretét tekintve nem sokkal nagyobb, lényegesen csak a kerékméretben tér el, a sorban következő 20-as és 24-es gyermek kerékpárok már nem csak nagyobb kerékkel és magasabb vázzal, hanem nagyobb nyereg-kormány távolsággal rendelkeznek, hogy megfeleljen a gyorsan növekvő gyermekek számára.
Ma már a 26-os kerékméretet is kezdjük idesorolni, mert amit pár évvel ezelőtt versenyzők, hegyi kerékpárosok tökéletes társa volt, a ma újabb fejlesztései és kerékméretei miatt egyre jobban háttérbe szorul. Gyermek kerékpárokra igaz, bármelyik kerékméretről beszélünk, hogy egymáshoz képest átfedésben vannak, így a gyermek magasságához mindig megtalálhatjuk a megfelelőt.
-
Régi-új kerékpár méretek
Nem is olyan régen -bár a technológia fejlődésének sebességéhez képest nagyon is- a kerékpárt közlekedés céljából használták az emberek, és mivel a versenyszellem mindig is jelen volt, a kerékpárt elkezdték sporteszközként is használni. Ezek a bringák még javarészt a mai országúti kerékpárok ősei voltak, akár gyártónként eltérő kerékméretekkel.
A városi közlekedésben a 650B jelzésű kerékméret maradt meg, ami kisebb átmérőjű, ezáltal ballonosabb, kényelmesebb.
Ahogy a kerékpár gyártói, fejlesztői elkezdtek a hegyi kerékpározás iránt érdeklődni, úgy csökkent ez a kerékméret a ma ismert 26-os méretre. Ebben az időben egy Tom Ritchey nevű fiatalember felfedezte magának a 650B, vagy ahogy ma ismerjük, a 27,5″-es kerékméretet, ám a világ akkor még nem állt készen erre.
-
A 29″ az új 26″
Az országútik 622-es átmérőjű, de vékony kerekeiből a szükség és a komfort iránti igény következménye lett a trekking kerékpárok szintén 622-es átmérőjű, de már ballonosabb, kényelmesebb gumikkal szerelt változatai.
Hogy hogyan született, nem tudjuk biztosan, de sokan a cross trekking kerékpárokra mondják a mindenes, vagy szinte mindenre használható jelzőt. Ezek a kerékpárok szintén a már említett 622-es kerékkel, a trekkingekből ismert ballonosságú, de mintájukat tekintve már terepen is használható gumikkal vannak szerelve. Talán ezeknek a kerékpároknak a kedvezőbb terepleküzdő adottságaiból születtek meg a 29-es, és bármily hihetetlen, de szintén 622 kerékátmérőjű MTB-ok.
A gyártók rájöttek, hogy a MTB-ok a nagyobb kerékátmérő segítségével könnyebben átgördülnek az akadályokon, ezért terepen gyorsabban lehet velük közlekedni. Méretéből adódóan ezek a kerékpárok hosszabb és magasabb építéssel rendelkeznek, mint kisebb kerekű társaik, ezért jellemzően magasabb kerékpárosoknak is ajánljuk.
Kisebb termetű versenyzőink -hölgyek is- mégis kénytelenek ezzel a mérettel versenyezni, mert ha nem így tennének, hátrányba kerülnének a többi versenyzővel szemben.
-
Extra kerékpár méretek és kerekek
Az újabb fejlesztések újabb igényeket, ezek pedig még újabb fejlesztéseket követeltek a gyártóktól. Találkozhatunk olyan koncepcióval, speciális kerékpár méretekkel vagy vázkialakításokkal, amik eddig a kisebb kerékpár méretek mellett elképzelhetetlenek voltak. Pl. a 36-os kerékméret…
Léteznek olyan kerék- és kerékpár méretek, melyek már régebb óta elérhetőek, de csak egy szűk réteg használta őket speciális kialakításuk miatt. Ezek a Beach bike-ok, amik ballonos gumival a homokos tengerpartra van kitalálva, vagy épp a havas tájakon használható fatbike-ok, amik ma már az újabb terepkerékpárosok „játékszerei”.