Korábbi írásomban már megemlítettem, hogy miként került hozzám a Berguson Kerékpár jóvoltából ez a ritka és eszelős bringa, a Merida eOne Forty 8000. Az én autókhoz szokott, de semmiképpen sem bringás gondolkodásmódom elsőre nehezen értette meg, hogy hétköznapi emberek számara igen komfortos autókat lehet vásárolni annyi pénzért, mint ezt a kétkerekűt.
ENNYIÉRT ÉN AUTÓT VESZEK
Esőtől nem véd, fűtés nincs benne, navihoz kell egy telefon is. Ugyanakkor van benne autós szótárra fordítva fedélzeti számítógép, ami az átlagsebességet, aktuális sebességet, napi és összes megtett távolságot jelzi, és a HÁTRALÉVŐ MEGTEHETŐ UTAT is! És azután mehetünk tankolni. Vagy tekerünk tovább, csak úgy kicsit nehezebb. És ezen a ponton kell újra és újra elmondani, hogy a pedelec (köznyelven e-bike vagy elektromos bringa) egy olyan eszköz, ami azoknak való elsősorban, akik ritkán tekernek kerékpárral, és nincsenek edzésben. Ugyanakkor élvezik a természetben, városban, vagy nagyjából bárhol a kerékpárral cirkálást. A Merida eOne Forty azoknak szól akik a bárholt választják.
Úgy szoktam fogalmazni, hogy én bringázás közben nem belehalni szeretek a tekerésbe, hanem élvezni a környezetet. Szerintem sokan vagyunk úgy vele, hogy meghalljuk, hogy a Velencei tó körbe közel 30 km, és minden porcikánkból jön a kifogás, hogy miért nem tudunk elmenni egy ilyen körbetekerésre. Egy pedelec nyergében ez egy kényelmes kis reggeli vagy max délelőtti program bárkinek, aki évek óta nem ült bringán, annak is. Volt szerencsém megélni, de erről majd egy következő írásban kitérek.
MERIDA EONE FORTY – TÁN ARANYBÓL VAN?
Szóval az eOne Forty bárhol képes menni. A felszereltségét illetően carbon váz, olajos tárcsafék 200 mm-es tárcsával, 29es kerék elől 27,5 hátul. A teleszkópok elöl – hátul 140 mm mozgást engednek, sűrített levegővel állítható keménységűek. Az ülés magassága kormányról állítható, így a nyeregből kiállva terepen is biztonságosan tudjuk forgatni a bringát magunk alatt, és a hosszabb úton a nyerget felemelve kényelmes tekerőpozíciónk van. A Maxxis Minion gumik terepre valók, az országúti, bringautas tekerés nem feltétlen az otthona, de az elektromotornak köszönhetően ezt a hátrányt is élhető módon lehet leküzdeni. Viszont kint az erdőben annyira jó a tapadása, hogy ha nem figyel oda az ember, a villanymotor miatt emelkedőn felfelé könnyű vele egykerekezésből hátra borulni.
Az elektromotor a Shimano E8000-es motorcsaládja 70Nm-es motor 504Wh-s akkuval társítva. Autós fejjel a 70Nm egy ijesztő infó, hiszen a négykerekűek világában létezik olyan autó, ami ennél kevesebbel rendelkezik. Egy kispolszki 4 személyes és 39Nm-es motor hajtja, és bár a Merida viszonylag nehéznek mondható a maga 22,5 kilójával, még mindig köszönőviszonyban sincs a kispolszkival ilyen téren.
100% MADNESS (#NEMADOMVISSZA)
Első terekésem alkalmával Érden egy kis hajnali ismerkedésre indultam. Eleinte járdákon, hisz a város üres volt, és szerettem volna megismerni, milyen egy ilyen bringa. A második padkára felmenetelnél feltűnt, hogy ez a teleszkópos megoldás kiröhögi a kezdő kormányrángatásaimat, amikor a járdára próbálok felugratni. Ahogy ráéreztem a teleszkópok rugóútjaira, és az elektromos hajtás irdatlan erejére, azt vettem észre magamon, hogy játszótérré vált az érdi Bem tér, és mindenféle töltések oldalán mentem fel-le. Mintegy 15 perc után a tüdőm készültem kiköpni, de teljesen elkapott a hév, leszaladt a lila köd, és lihegve álltam egy domb tetején, azt érezve, mekkora hős vagyok. . És ez az érzés, amitől ez a bringa többe kerül az átlagnál. A felnőtt és egyébként sem túl edzett kondiban lévő férfiből a flaszter ördögét, csínytevő kisgyereket varázsol.
Néhány fix infó a tesztbringáról: https://www.merida-bikes.com/en/bike/709/eone-forty-8000
Shimano Service Center a Bergusonnál: https://www.berguson.hu/kerekpar-szerviz
Többi tartalom: AutósBlogger.hu
Facebook: AutósBlogger Facebook oldala