Tudtad, hogy a gyári felszereléssel vásárolt bringa ára 30%-kal olcsóbb, mint ha saját magad által válogatott kerékpáralkatrészeket szereltetnéd választott bringavázadra? Ez ne vegye kedved tőle, és derítsd ki alábbi cikk segítségével, hogy mit érdemes tudni a kerékpáralkatrészekről!
1. A váz
Bár kevésbé nevezzük a klasszikus értelemben kerékpár alkatrésznek, váz minden kerékpár alapja, amire a kerékpár alkatrészek épülnek. A váz kialakítása meghatározza, hogy milyen alkatrészeket lehet rátenni: kerekek mérete, villa típusa, fékek típusa és a középcsapágy típusa. A kerékpár váza legtöbbször alumíniumból készül, de népszerűek a jóval rugalmasabb acél vázak is. A csúcskategóriás kerékpárvázak karbonból vannak.
2. A villa
Közvetlenül kapcsolódik a vázhoz, és sok esetben együtt járnak: a villa. Míg az országúti kerékpároknál de facto a vázszett részét képezi a villa (mert színben, kialakításában egységet képez vele), úgy a hegyikerékpároknál és a túrakerékpároknál már nem feltétlenül. Ennek oka az, hogy utóbbiak teleszkópos villát használnak, amiből többféle tulajdonságú kapható, igénytől és felhasználástól függően. A hosszabb rugóúttal rendelkezők, a zárhatók, a kormányról zárhatók és a levegősek mind mind felfelé lépcsők az árlistán.
3. Meghajtásban részt vevő kerékpár alkatrészek
A hajtásrendszer alatt a következő kerékpáralkatrészeket értjük: első és hátsó váltó, váltókarok, hajtómű, lánc és a fogaskoszorú. Ezek a kerékpár alkatrészek segítenek erőnket a kerék megforgatásába vinni, kisebb vagy nagyobb áttétellel, tekerésünket emelkedőn könnyítik, síkon pedig sebességet növelik. A hajtásrendszer csakúgy, mint sok minden más kerékpáralkatrész, a bicikli jellegétől és felhasználási területétől függ. A hajtóműn 1, 2 vagy 3 lánctányér lehet, a fogaskoszorún 1, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, és újabban 12 fogaskerék kaphat helyet.
Egy speciálisabb váltótípus az agyváltó: ebben az összes fogaskereket a kissé nagyobb hátsó kerékagyban találhatjuk. Ez egy jóval bonyolultabb kerékpáralkatrész, cserébe viszont több előnyével nagyon kedvelt része a városi kerékpároknak. Az agyváltó jellemzően 3, 6, 7, 8 11 és 14 sebességes lehet.
A legjobb kerékpáralkatrész márkák:
4. Fékek
Ahogyan a KRESZ szabálya is előírja, a kerékpárokon legalább két, külön működtethető fék szükséges. Jól működő fékek nélkül sose indulj útnak! Ezt érdemes megfogadni, hiszen saját és mások épsége múlik rajta!
A kerékpár fékek fajtái a következők:
- tárcsafék: ennél a kerékpáralkatrésznél a fékpofa egy tárcsát fog meg. Ez a tárcsa a kerékagyra van rögzítve, és azzal együtt forog. A féktárcsa és a fékpofák nem kedvelik a zsíros dolgokat, még a tapintásból eredő zsíros foltra is érzékeny a fékbetét. A tárcsafék manapság egyre több biciklin található meg, hiszen újabban az országúti szakágban is terjed használata. Két típusa van, a bowdennel és a hidraulikaolajjal működő. A hidraulikus tárcsafék adja a legnagyobb fékerőt. Sáros időben és hosszú lejtőkön mutatkozik meg a legtöbb előnye.
- V-fék: a V-féknél a féktest szemből nézve egy V alakot ad ki, innen kapta a nevét ez a kerékpáralkatrész. Fékpofái a felnit lassítják, és fogják meg. Súlyban könnyebb kerékpáralkatrész, mint a tárcsafék. Hobbi szintű trekkingeken, cross-trekkingeken, városi kerékpárokon és nagyobb gyermekkerékpárokon használják.
- patkófék: szintén felnifék, leggyakoribb felhasználása az országúti kerékpárok kategóriájában van. Néha sportosabb jellegű városi kerékpár alkatrésze.
- cantifék: egy régebbi rendszerű fék, ami mára idejétmúlttá vált, bár a cyclocross kerékpárokon még a mai napig kötelező, versenyszabályzatba rögzített alkatrész.
- kontra: a kontrafék a hátsó agyba van integrálva. Nem adagolható a fékerő, a hajtómű hátratekerésekor erősen lefékezi a hátsó kereket. A legtöbbször egy, de néhol két fékkel is ki van egészítve. Városi és gyermekkerékpárokon leggyakrabban használt fékező kerékpáralkatrész.
5. Kerekek
A kerékpár legjellegzetesebb alkatrészei a kerekek, ezekkel visszük erőnket az útra. Ezek birkóznak meg az út egyenetlenségeivel, nyelik el a rezgések egy részét, és ezek gördülési ellenállása lassít bennünket. MA egyre népszerűbbek a tubeless, azaz belső nélküli kerekek, amik az autóhoz hasonlóan, a felni és a külső gumi között csak levegőt tartalmaznak, mást nem.
Egyrészt nagyon fontos alkatrészek, másrészt a kerékpár nem lenne nélkülük az, ami. Feltalálása óta rengeteg idő eltelt, fejlődtek az anyagok és a technológia, a lényege azonban nem változott: egy csapágyazott kerékagyra vékony acél küllők segítségével rögzített abroncs, leánykori nevén felni, amire a külső és belső abroncsok kerülnek. A csapágy lehet zárt, úgynevezett ipari csapágy, vagy alkatrészekre bontható, javítható, kónuszos megoldású. A kerekek mérete, kialakítása, a gumiabroncs mintázata nagyban függ a felhasználási stílustól:
- az országúti kerékpár sima és keskeny gumiját nagy nyomáson használjuk
- a hegyikerékpárok ballonos, és hangsúlyosabb mintázatú abroncsait a jobb tapadás érdekében alacsonyabb nyomásra fújjuk.
6. A kormány és a nyereg, avagy kényelmi kerékpár alkatrészek
A pedálokon kívül a fenti két kerékpár alkatrész az, ahol az ember „csatlakozik” a kerékpárhoz. Éppen emiatt a legnehezebb ebből a két kerékpár alkatrészből jót ajánlani, mivel mindenkinek más kényelmes. De pár tippet, tudnivalót felsorolunk, hogy a választást némileg megkönnyítsük:
- Az adott felhasználású kerékpártípusra általában az arra alkalmas nyerget és kormányt szerelik fel. Főleg emiatt nincs országúti nyereg a kényelmi kerékpárokon.
- Léteznek kifejezetten a kényelmet szolgáló markolatok, ezek nagyobb felületen támasztják alá a tenyeret.
- A nyergek a kényelmességet a felhasználóik számára mind az anyaguknak (melyek a puhaságot biztosítják), mind a formájuknak köszönhetően nyújtják.
- Ezeken a kerékpár alkatrészeken felül a kerékpáros kesztyű és kerékpáros nadrág további kényelmet biztosítanak kerékpározás közben. A nyereghuzat, mint kerékpár alkatrész több kényelmetlenség forrása lehet, mivel elcsúszkálhat a nyergen menet közben.
A nyereg ügyes kiválasztásához adunk segítséget, mégpedig a nyeregteszt.hu oldalt. Itt bérelhetsz nyerget tőlünk, hogy kipróbáld, neked melyik válik be.
7. Egyéb kerékpár alkatrészek
És végül ejtsünk pár szót a nem kötelező, ám fontos kerékpár alkatrészekről! Ilyenek például:
A városi és túrakerékpárok alapfelszereltségének számít ez a védőeszköz, de sportolók, országútisok, hegyikerékpárosok is választhatnak kerékpárjuk stílusának megfelelőt. Ezek lehetnek fixen rögzített, nagyobb védelmet nyújtó, vagy sportosabb, igény esetén levehető típusok.Rendszerint műanyagból készülnek, de készülnek alu-plastic szendvics-szerkezetű kivitelben is.
Szintén a városi és túrakerékpárok alapfelszereltségének része, amire a csomagok mellett a KRESZ előírásait betartva gyerekülés is rögzíthető hozzá. Kétféle típusa ismert: az egyik a vázra több ponton rögzített megoldású, nagy teherbírású, illetve a nyeregcsőre rögzített, levehető, alkalmankénti használatra ajánlott. Ez utóbbinak kisebb a teherbírása. A villára rögzített típusok inkább a világjáró túrázók körében elterjedt, a pakolási lehetőségeket maximálisan kihasználó modell.
- Praktikus kerékpár alkatrészek
A városban közlekedő kerékpárosaink jó társa lehet egy megfelelően kialakított, kormányra rögzített tükör, mely biztonságot nyújt, segítségével könnyebben átlátható a forgalom. City és trekking kerékpárok alaptartozéka egy stabil kitámasztó, melynek hiánya azonnal feltűnik, amikor csomagot szeretnénk rögzíteni kerékpárunkra.
+1: Fontos adalékként pár szóban a KRESZ által előírt kerékpár alkatrészekről
A közlekedésben résztvevő kerékpárok kötelező tartozékai a már említett féken kívül:
– első- és hátsó lámpa, mely 150 méterről jól látható
– csengő.– fényvisszaverő (ismertebb nevén macskaszem), elölről fehér, hátulról piros kialakításban
– borostyán színű küllőprizma, amit legalább az első keréken kell elhelyezni. Ezt a legújabb módosítások szerint fényvisszaverő oldalfalú gumiabronccsal helyettesíthetjük.
.