Nem mindig könnyű a városban bringázni, ezt pontosan tudják azok, akik nap, mint nap megteszik a szokásos körútjukat, és most nem is elsősorban a közlekedésben részt vevő többi szereplőre, az időjárásra, vagy az utak minőségére gondolunk. Talán nem mindenki van tisztában azzal, hogy egyfelől kerékpározni természetesen egészséges, ám a bringázás egyik legfőbb ellensége a nagyvárosok szennyezett levegője. Minél nagyobb az igénybevétel, hosszabb a táv, annál nagyobb kortyokban nyeljük a levegőt, ami több szmog-belélegzéssel jár, mint azt elsőre sokan gondolnák. De kétségbe nem kell esni, természetesen erre is van megoldás. Az alábbi cikkünkben az ez ellen való védekezésről próbáljuk meg összeszedni a legfontosabb tudnivalókat.
A maszk szóról az embereknek általában a szobafestők, autófényezők által használt komolyabb, szűrőbetétes, vagy a háztartási boltban is kapható egyszerű, gumipántos maszk jut az eszükbe. Ezenkívül azonban létezik még a biciklis maszk is, amit kifejezetten városi forgalomhoz és használatra terveztek. A témában járatosabb bringásoknak esetleg még a téli hideg elleni védő kiegészítőként is eszükbe juthat.
A kerékpárosok számára természetesen gyártanak kimondottan részecskeszűrő maszkokat is. Azonban hiába a professzionális kialakítás, aki előzetes tájékozódás nélkül akar maszkot vásárolni, bizony könnyedén mellényúlhat.
Ami szinte mindegyik biciklis maszkról elmondható, hogy baromi vagányul néznek ki. Ha valaki a távol-keleti képregény- és animációs sorozatokért, vagy a Mortal Kombat sorozatért rajong (vagy rajongott), vagy csak szimpatikus számára a steampunk stílus, ezeket a maszkokat imádni fogja, hiszen a hasznosságukon kívül izgalmas megjelenést is hordoznak.
Ezeket a maszkokat kimondottan kerékpáros mozgáshoz és mozdulatokhoz tervezték, az arcon azonban egyszerre stabil és kényelmes marad, függetlenül attól, hogy egy kemping- vagy épp egy versenybiciklin ülünk. Általában ergonómikus, mikroszálas szövetből készülnek, jellemzően hypo-allergén réteggel (ami megakadályozza az intenzív használat közben előforduló bőrirritációt) vonják be őket. A mozgásból fakadó megnövekedett levegő akadálytalan áramlását egy szeleprendszer segíti, továbbá megakadályozza, hogy a maszk alatt a hő, a pára és szén-dioxid összegyűljön.
A maszkok a szennyeződések széles skálájával szemben nyújtanak hatékony védelmet. Kiszűri a szénhidrogéneket, ideértve a benzolt (benzin), a fekete füstöt, a pirént, a nitrogéndioxidokat, az ólom oxidot, a kéndioxidot, és emellett számos vegyi gőzt és részecskét. A városi szennyezéseken kívül a poratka ürüléket és a polleneket is kiszűrik.
Hátrányuk azonban, hogy az áruk meglehetősen magas, de szerencsére a maszkot jó esetben csak egyszer kell megvenni, köszönhetően annak, hogy cserélhető benne az aktív szénszűrős filter és ez a kiadásinkat nagymértékben lecsökkenti. Ha sokat bringázol a városban, azonban a szmog és a por okozta egészségügyi kockázatokat a minimális szintre szeretnéd mérsékelni, mindenképp a részecskeszűrős maszkok használatát javasoljuk.
A professzionális szűrőmaszkok olcsó alternatíváját a barkácsboltokban kapható porszűrő maszkok egyes típusai jelentik. Bár ezeket nem kimondottan biciklizéshez fejlesztették ki, a tervezők azonban gondoltak arra, hogy a viselője akár hosszú órákon át is viselheti, vagyis ha 2-3 óra flexelést ki lehet benne bírni, akkor vélhetően hordható marad rövidebb biciklis távokon is. Noha meglehetősen megbízható szűréssel rendelkezik a legtöbb ilyen típusú maszk, azt azonban mindenképpen szem előtt kell tartani, hogy leginkább ipari munkákhoz fejlesztették ki, tehát a munkavégzés közben felgyülemlett szennyeződésekkel szemben nagyon hatékony, ám az apró, jellemzően 2,5 mikron, vagy annál kisebb részecskékkel szemben, mint amilyenek a kipufogógázban is megtalálhatók, már közel sem fejthetnek ki ilyen fokú védelmet.
A tiszta levegő érdekében használt biciklis maszk
Egy fullasztó, meleg nyári napon minden kerékpáros találkozott már a tüdejében érzett szúró, égető érzéssel. Ennek oka lehet a gépjárművek kipufogógáza, illetve a levegőben szálló por is. Az utóbbi elleni védekezésre megteszi egy csősál, egy festőmaszk, vagy akár egy kendő is, de a kipufogógázok ellen már speciális védelemre van szükségünk. Éppen ezért a manapság kapható biciklis maszkok már szénszűrős rendszerrel vannak felszerelve, amiket a gyártók többsége ún. párakieresztő szeleppel egészít ki.
A többféle maszkot gyártó Respro cég mindenki ízlését kielégíti a megfelelő felszereltségű és kinézetű védelemmel.
– A City névre keresztelt maszk a legáltalánosabb városi közlekedésre alkalmas: a benzingőz, illetve a kipufogógáz kiszűrésére a legoptimálisabb, emellett megfelelő porszűrő tulajdonsággal is rendelkezik.
– A Techno külsőleg a Cityvel tökéletesen megegyezik, a szűrőbetétet tekintve viszont eltér attól: a légúti allergiáktól (pl. pollenallergia) szenvedő kerékpárosoknak ideális védelmet biztosít.
Az előző kettő szűrőbetéteinek mérete tökéletesen megegyezik, ezért bármelyiket választhatjuk. Az egymással való kompatibilitásuk miatt elég egyféle maszkot venni, és csak a szűrőbetéteket cserélni bennük. M és L méretben kapható mindkét modell.
– A Sport verzió az előző kettőhöz képest (a fokozottabb igénybevétel miatt) nagyobb légáteresztő képességgel rendelkezik. Itt szintén M és L méret közül választhatunk.
– A Cinqro-t a legnagyobb igénybevétel esetén ajánljuk. Ez a Respro elit modellje, ami a legnagyobb légáteresztő képességgel rendelkezik. Ehhez viszont már kétféle szűrőbetét jár: az egyik városi-országúti használatra, a másik a terep kerékpárosok számára készült.
A maszkok tépőzáras rögzítéssel, neoprén anyagból készültek. A hölgy kerékpárosok számára külön modell, illetve méretezés nem készült, számukra az M-es méret ajánlott.
A szűrőbetétek élettartamát egy London méretű város nagyságához mérik, ez számít hivatalos ajánlásnak, melyet 1 hónapos időtartamban határoznak meg. A budapesti felhasználóink tapasztalatai alapján másfél-kéthavonta ajánlott szűrőt cserélni. Természetesen ezt az időtartamot nagyban befolyásolja a használati aktivitás, illetve ha elszíneződést, fura szagot érzünk a betéten, mindenképpen cserére kényszerülünk.
A hideg ellen használt biciklis maszk
A hűvösebb tavaszi, vagy őszi estéken elegendő lehet egy, az arcunk elé kötött sál, ám a téli kerékpározás elengedhetetlen tartozéka a hideg ellen védő biciklis maszk.
– A símaszkokhoz hasonlatos kialakítású biciklis maszk az egyik megoldás, amely egyben a nyakunknak is védelmet biztosít.
– A másik típus a télen is szolgálatban levő motoros futárok körében is népszerű modell. Ez utóbbi a nyakat, vállat, mellkast védve a kihűlés ellen is megfelelő védelmet biztosít.
– A harmadik típus pedig a szánkat, orrunkat eltakaró, csak a szemünket szabadon hagyó változat, vagyis a biciklis maszk.
A legnagyobb hidegben a kiálló testrészek védelme szorul a leggondosabb védelemre, melynek megteremtése igencsak nehéz feladat. Ez a fejet illetően különösképp igaz. Füleink megóvására elegendő egy speciális sapka, ám a szánk és az orrunk védelme csak biciklis maszkkal oldható csak meg. A szabad légzést ezek a ruhadarabok nem akadályozhatják, de alapvető és legfontosabb funkciójuk a kihűlés elleni védelem.
A gyártók a maszk szájrészét teljesen eltakarták, az orr-résznél pedig egy speciális bevágással oldották meg a tervezéskor felmerülő problémát.
A téli biciklis maszkok polár és technikai anyagok kombinációjával készül, aminek antibakteriális funkciónak is eleget kell tegyen, hiszen a kilélegzett pára a bacilusok melegágyának számít.